W GIMPie możemy tworzyć dowolne pędzle (a właściwie końcówki pędzli).
1. Można wyróżnić 4 rodzaje pędzli:
a. pędzel podstawowy eliptyczny, który może mieć zmienne parametry (kolor,
wielkość, kąt nachylenia, spacing),
b. pędzel o stałej wielkości, z możliwością zmiany tylko koloru lecz za
to o dowolnym kształcie i półprzezroczystych obszarach,
c. pędzel o stałej wielkości, wielokolorowy i o dowolnym kształcie (też
może mieć półprzezroczyste obszary),
d. pędzel, który maluje serią obrazków o stałej wielkości i kolorze (tzw.
Image Pipes).
Pędzle wybieramy z palety Brush Selection:
Jeśli przy ikonce pędzla jest krzyżyk to oznacza, że pędzel jest większy
niż podgląd na palecie i można taką ikonkę powiększyć, poprzez najechanie
kursorem na ikonkę i dłuższe przytrzymanie lewego klawisza myszki. Jeżeli
dodatkowo przy ikonce pędzla jest czerwony trójkąt, to oznacza, że jest
to pędzel malujący serią obrazków (można je podejrzeć stosując ten sam
sposób co wyżej):
2. Tworzymy pędzel podstawowy eliptyczny, który może
mieć zmienne parametry (kolor, wielkość, kąt nachylenia, miękkość).
W tym celu naciskamy guzik New (nowy) na palecie
z pędzlami, wyskoczy na wierzch okienko Brush Editor,
w którym możemy dostosować kształt i inne parametry:
Gdy już nazwiemy swój pędzel to pojawi się on automatycznie na palecie
(pędzle są układane alfabetycznie według nazwy) oraz zostanie zapisany
również automatycznie w katalogu gimp\_gimp1.2somebody\brushes. W każdej
chwili można edytować tak powstały pędzel, w tym celu należy na palecie
Brush Selection wybrać go ponownie i kliknąć guzik
Edit:
Tak maluje mój pędzel:
Opcja Spacing odpowiada co ile ma być powtarzany
ślad pędzla, im mniejsza wartość tym gładsza linia (rys. powyżej) jaką
pozostawia pędzel, im większa wartość Spacing tym większe odstępy kolejnych
śladów pozostawianych przez pędzel (opcja spacing wyrażona jest w procentach):
Gdy chcemy tak powstały pędzel wykasować to zaznaczamy go na palecie
i klikamy guzik Delete:
3. Tworzymy pędzel o stałej wielkości, z możliwością zmiany tylko
koloru lecz za to o dowolnym kształcie i półprzezroczystych obszarach,
Chcemy na przykład stworzyć sobie pędzel o kształcie naszego podpisu.
Dzięki temu możemy znaczyć nasze obrazki zawsze tak samo wyglądającym
podpisem.
W tym celu tworzymy nowy obrazek w trybie Grayscale (odcienie szarości,
a dokładniej 256 odcieni), i podpisujemy się lub robimy sobie jakieś logo:
Następnie zapisujemy obrazek w katalogu gimp\brushes i nadajemy mu jakąś
sensowną nazwę oraz rozszerzenie gbr i wciskamy OK:
Wyskoczy nam okienko Save as Brush. Podajemy w nim wartość początkową
Spacing (można nią później manipulować na palecie pędzli) i dajemy opis,
należy nacisnąć guzik Refresh, by na palecie pojawił się nowy pędzel:
A tak wygląda pędzel w akcji (jeśli podpis okaże się za duży, to należy
otworzyć zapisany wcześniej plik gbr i przeskalować obrazek definiujący
pędzel:
Zróbmy jeszcze jeden pędzel tym sposobem (obrazek Grayscale) i oprócz
koloru czarnego zastosujemy też jasnoszary (im jaśniejszy odcień szarości,
tym bardziej przezroczysty będzie w tym miejscu pędzel), potem należy
przyciąć obrazek i przeskalować do ostatecznego rozmiaru jaki ma mieć
nasz pędzel:
A tak maluje się tym pędzlem (obszar, który był jasno szary jest półprzezroczysty):
4. Tworzymy pędzel o stałej wielkości, wielokolorowy
i o dowolnym kształcie (też może mieć półprzezroczyste obszary).
Tworzymy obrazek ale tym razem przezroczysty i w trybie RGB a nie w odcieniach
szarości, dalej postępujemy tak samo jak wyżej, zapisujemy w formacie
gbr w katalogu gimp\brushes, należy nacisnąć guzik
Refresh, by na palecie pojawił się nowy pędzel:
Ten rodzaj pędzla można zastosować na przykład do malowania swoją (lub
czyjąś) głową, ta akurat pochodzi z GIMPa:
Dla tego rodzaju pędzla, jak również opisanego w następnym punkcie, nie
da się wybierać później innego koloru.
5. Tworzymy pędzel, który maluje serią obrazków o stałej
wielkości i kolorze (tzw. Image Pipes).
Tworzymy obrazek przezroczysty i w trybie RGB (jak wyżej) i na oddzielnych
warstwach malujemy (bądź wklejamy) różne kształty (czy co nam do głowy
przyjdzie):
Obrazek zapisujemy w formacie gih w katalogu gimp\brushes,
wyskoczy wtedy okienko (trochę je przyciąłem) z opcjami:
Spacing - określa odstępy między obrazkami
Description - opis pędzla
Cell Size - rozmiar obrazka (nie ruszamy tych wartości)
Number of Cells - ilość obrazków użytych do malowania
Dimension - zostawmy bez zmian
Ranks - wskazuje jak dużo użyć poziomów wariacji wartości wybranej w
opcji Selection. W naszym przypadku wpiszmy tyle ile jest obrazków (warstw)
Selection - Określa jaka będzie kolejność obrazków np. Random oznacza
przypadkową, reszta pozycji stosuje się do kierunku, nacisku piórka itp.
Należy nacisnąć guzik Refresh, by na palecie pojawił się nowy pędzel:
I malujemy, obrazek po lewej z wartością spacing=120, a po prawej spacing=20:
Można dodać cienie do warstw w pliku pędzla, ale trzeba je złączyć z
warstwą odpowiedniego kształtu przed zapisem do pliku gih:
|